Pages

Wednesday, December 1, 2010

Save da world



Ya, saya seorang pencinta alam. saya sayang haiwan² yg ada kat dunia ni walaupun takut belalang dan pokok². mereka tak bersalah namun dianiaya hebat oleh manusia. apa salah mereka?? apa salah mereka??  dramatic pulak.  ahhh, so pity for them. kalau la saya diberi submachine gun atau riffle, dah lama dah saya tembak² orang yg jahat terlampau ni macam dalam game counter strike atau call of duty. sakit aty betul. haishh...

dulu² masa form one or form two, ada la tengok berita kat tv, askar kat China or Korea (xpasti) ikat tangan dan kaki sekor anjing kat dua tiang. pastu setiap askar ada pisau tangan dan siat² kulit anjing tu hidup². anjing tu menyalak² tahan sakit. ohh sangat tragis... saya ingat lagi walaupun dah 7-6 tahun berlalu. dan saya pasti, masih banyak lagi animal abuse di serata dunia ni yg tak di reveal kepada kita.


sebab tu korang ley nampak banner WWF (World Wildlife Fund but now they change to World Wide Fund For Nature to fit their objective which is more broad and not only for wild life) kat blog ni. saya join club ni agar dapat contribute as much as i can (actually letak banner je pn rofl). anyways, mesej yg nak saya highlight kn ialah, AYUHLAH SELAMATKAN BUMI KITA. kita tak rugi pun, malah dalam hadis,


Volume 3, Book 39, Number 513:
    Narrated Anas bin Malik: Allah's Apostle said, "There is none amongst the Muslims who plants a tree or sows seeds, and then a bird, or a person or an animal eats from it, but is regarded as a charitable gift for him."


see, segala benda yg korang bagi kat haiwan² atau manusia² secara ikhlas dan free, dengan automatiknya amalan sedekah korang bertambah. berkali² ganda lak tu. tak syok ke?? haha. saya selalu bagi makan kat kucing jalanan kalau dekat² kedai makan, tepi jalan, kucing yg dibela orang dan belakang rumah.


beli Friskies bagi kat kucing belakang umah walaupun kena marah gan mak atau ayam jika kat kedai makan. kadang² orang tengok² bila saya bg makan termasuk tauke kedai sebab nanti kedai dia kotor , and i wonder, why don't they, the one who give some foods to those starving cats instead of just looking... 

tuan² dan puan², niat saya bukan nak menunjuk² tapi saya nak sampaikan apa yg korang boleh buat untuk selamatkan dunia (bunyi cam power rangers lak) dan sekaligus meningkatkan pahala kalian, insyaAllah.

be our blog follower =) - By F

 


      No comments:

      Post a Comment